Openingsuren

Onze openingsuren

 

MAANDAG tot en met VRIJDAG   

8u30-12u00 en 14u00-19u00

ZATERDAG 

8u30 tot 13u30

 

  • Vijf vragen (en antwoorden) over winterhanden en -tenen

    Iedereen heeft er des winters al wel eens last van gehad: jeukende en soms zelfs pijnlijke tenen en handen. Waar komen die vandaan, wat kan je eraan doen en hoe help je ze te voorkomen? Vijf vragen én antwoorden over winterhanden en -tenen.

    1. Waarom komen winterhanden en wintertenen vaak terug?

    Het is niet helemaal duidelijk hoe winterhanden en wintertenen precies ontstaan. Wél is het zo dat de klachten bij heel wat mensen elke winter weer de kop opsteken. Vooral vrouwen hebben er last van. Aderverkalking en het gebruik van bepaalde medicatie zoals bètablokkers zouden het risico kunnen verhogen, maar helemaal vast staat dat niet.

    2. Wat is er aan te doen?

    In de eerste plaats is er de meest logische oplossing: de koude vermijden en je handen en voeten warm houden met sokken en handschoenen. Kies voor ventilerende en warme stoffen zoals wol. Een ander goed advies is om afwisselde de handen drie minuten in warmwater te houden, gevolgd door een halve minuut koud water. Dat verbetert de doorbloeding.

    3. Wat doe je met kloofjes in je vingers?

    Kloofjes komen vaak voor in de handen en vingers in de winter, maar het is niet gerelateerd aan winterhanden. Het zijn pijnlijke barstjes in de verdikte huid en komen vaak voor bij eczeem in combinatie met de koude, droge winterlucht. Dat laatste vermijden is dan ook vaak al de oplossing: draag warme handschoenen in de winter. Was je handen met lauw water en droog ze goed af met een propere handdoek. Gebruik zo weinig mogelijk zeep, smeer liever een vette handcrème achteraf. Het effect van huidlijm is nooit bewezen, maar het zou helpen om een pijnlijk kloofje te verzachten en de genezing te bevorderen.

    4. Welke huismiddeltjes kunnen helpen?

    Aardappelschillen op de pijnlijke plekken leggen of je voeten inwrijven met ochtendurine: het zijn ‘huismiddeltjes’ waarvan gezegd worden dat ze helpen, maar dat is nooit aangetoond. Hoewel winterhanden en -tenen vaak terugkomen, gaan de klachten na een tijdje ook wel vanzelf weer over. Daardoor kan het lijken dat het huismiddeltje geholpen heeft, terwijl dat misschien niet het geval is.

    5. Hoe geraak je van gezwollen tenen af?

    Typisch voor wintertenen zijn de pijnlijke, gezwollen plekken op de tenen. Het kan ook voorkomen op de vingers (bij winterhanden) én zelfs op de oorschelp of de buitenzijde van de dijen. De pijnlijke of jeukende plekken ontstaan omdat de huid plaatselijk ontsteekt door de koude. Meestal verdwijnen de klachten in het voorjaar vanzelf. Jammer genoeg is er geen enkel geneesmiddel waarvan bewezen is dat het werkt. Maar het middel nifedipine (op voorschrift) lijkt te kunnen helpen, het verwijdt de bloedvaten. En omdat de klachten voortkomen uit een ontsteking, kunnen ook ontstekingsremmers helpen. Bij te veel pijn kan paracetamol verlichting brengen.

  • De invloed van darmflora op je weerstand

    Iedereen heeft er wel eens last van: winderigheid, diarree, verstopping, buikpijn of een vervelend opgeblazen gevoel. Onze darmen kunnen knap lastig doen. Maar wist je dat een groot deel van onze weerstand en immuunsysteem, afhangt van een goede darmwerking? Je houdt ze dus maar beter in topvorm

    Darmen zorgen er natuurlijk voor dat de voeding die we innemen verteerd wordt: de voedingsstoffen die we nodig hebben neemt het lichaam op en de restanten verlaten je lichaam. Maar ook onze weerstand, die in de wintertijd vaak gevoeliger is, is afhankelijk van een goeie werking van de darmen. Het goede nieuws: je kan daar helemaal zelf voor zorgen. Door vezelrijk te eten, veel te drinken (water weliswaar) en voldoende te bewegen.

    VEZELS

    Zeg niet zomaar vezel tegen een vezel: de ene vezel is de andere niet.

    Vezels uit volkoren producten (bijvoorbeeld in bruin brood of muesli) nemen vooral veel vocht op. Het zijn een soort van sponzen die het volume van de ontlasting vergroten en het zachter maken.

    Vezels uit groenten, fruit en peulvruchten worden in de dikke darm aangepakt door goede bacteriën. Zo stimuleren ze de darmwerking en is de ontlasting soepel. Het zijn ook vezels die ervoor zorgen dat de goede darmbacteriën goed aangroeien: die zorgen er dan weer voor dat de schadelijke darmbacteriën geen kans krijgen. En dat is dan weer heel goed voor je weerstand!

    VOCHT

    Net omdat die vezels zoveel vocht vasthouden, hebben ze er ook nood aan. Het is nodig om de ontlasting soepel te krijgen. Is er te weinig vocht voor handen, dan is het effect omgekeerd en wordt de ontlasting net harder. Drink elke dag minimum 1,5 à 2 liter vocht: water, thee, koffie, melk, vruchtensap of soep.

    BEWEGING

    Sporten en bewegen in het algemeen is sowieso goed voor je gezondheid. Maar ook speciiek voor de darmen is het een noodzaak. Probeer elke dag zeker een half uurtje te bewegen. Wat je ook doet, zorg dat het je ook een beetje ontspant. Want stress heeft een slechte invloed op de darmen. Stoom afblazen dus!

    PROBIOTICA

    Soms zit het evenwicht tussen goeie en slechte bacteriën in de darmen niet goed. Dat kan gebeuren door ongezond te eten, te weinig te bewegen of door bepaalde medicijnen te gebruiken. Je kan dat evenwicht herstellen door probiotica in te nemen. Zo zijn er heel wat zuivelproducten op de markt waar miljarden goede bacteriën in zitten. Ze helpen je darmflora opnieuw in evenwicht te brengen. Dat heeft dan weer een positief effect op de stoelgang én de weerstand.

  • 5 slechte gewoontes die je ziek maken in de winter

    Meer mensen worden ziek in de winter en dat lijkt nogal logisch. De temperaturen dalen, bijgevolg hebben we sneller kou en moet ons immuunsysteem het bekopen. Maar het zijn deze  5 (slechte) gewoontes die je meer vatbaar maken voor ziektes. 

    1. Binnen blijven

    Omdat het zo koud wordt buiten, kiezen we er liever voor om lekker ingeduffeld binnen te zitten. Maar het is ook niet de bedoeling dat je jezelf binnen opsluit, want dat kan negatief uitdraaien. Het is belangrijk om regelmatig buiten een frisse neus te gaan halen. Verlucht je huis en zet de ramen op een kiertje, zo vermijd je microben en de verontreiniging van je interieur.

    2. Besmetting via de handen

    We vergeten het wel al eens, maar je handen wassen is noodzakelijk om gezond te blijven. Griep- en verkoudheidsvirussen kunnen namelijk ook overgedragen worden via voorwerpen of de handen. Was daarom je handen meermaals per dag, langer dan 40 seconden, met water en zeep. Voor en na het koken, eten, gebruik te maken van toiletten en publieke voorwerpen vast te nemen.

    3. Slechte eetgewoontes

    Ook al maken ongezonde gerechten je niet meteen ziek, ze kunnen wel de kans verhogen. Naast de ernstige ziektes die een slechte eetstijl op lange termijn kan veroorzaken, denk maar aan diabetes of kanker, zijn er op korte termijn ook typische winterkwaaltjes. Om verkoudheid, griep en andere ongemakken in de winterperiode te voorkomen, kies je best voor een gezonde levensstijl waar je veel groenten, fruit, eiwitten en goede vetten naar binnen speelt. Vergeet ook niet veel water te drinken.

    4. Te weinig nachtrust

    Ons lichaam krijgt terug energie en herstelt zichzelf 's nachts, daarom is het extra belangrijk om genoeg te slapen. Je moet in vorm zijn om al die virussen te ontwijken! Een studie heeft bewezen dat mensen die minder dan 7u per nacht slapen drie keer zoveel kans hebben om een verkoudheid op te lopen.

    5. Stress, stress, stress

    Cortisol, een hormoon dat wordt geproduceerd als reactie op stress, kan een verzwakking van het immuunsysteem veroorzaken: het lichaam wordt vatbaarder voor allerlei soorten ziektes. Ook verkoudheid hoort hierbij, dus probeer stressvolle situaties te beperken. Ontspan!

  • Waarom hangt ons voedingspatroon samen met onze gemoedstoestand?

    Herkenbaar voor velen onder ons: je bent triestig of slechtgezind en je eet meer én ongezonder. Emotioneel eten heet dat dan. Maar bestaat het echt? Is er een verband tussen hoe en wat we eten en hoe we ons voelen? En wat kan je ertegen doen?

    Een slechte dag gehad op het werk, ruzie met je lief of een vriend of vriendin of gewoon: je niet lekker in je vel voelen. Velen onder ons grijpen dan naar eten. Als troost. En vaak zijn dat geen groentjes waar we ons dan mee volsteken, maar wel snoepgoed, koeken of vettige snacks. Vraag je je af of jij ook een emotionele eter bent? Stel je dan even onderstaande vragen.

    • Als je stress ervaart, eet je dan meer?
    • Als je jezelf wil kalmeren of een bepaald negatief gevoel wil tegengaan, eet je dan om je beter te voelen?
    • Beloon je jezelf soms met eten?
    • Heb je soms het gevoel dat voeding je ‘overvalt’, dat je er weinig controle over hebt?

    Antwoord je hier vaak met ‘ja’ op, dan is eet je allicht emotioneel en niet per se uit een echt hongergevoel.

    WAAROM EET JE EMOTIONEEL EN WAT DOE JE ERAAN?

    Er zijn tal van redenen waarom mensen emotioneel gaan eten. Spontaan denk je nu allicht aan negatieve emoties die gecompenseerd moeten worden, maar het kan evengoed voortvloeien vanuit positieve gevoelens: beloning. Dit zijn de meest voorkomende redenen waarom mensen naar ongezonde of een teveel aan eten grijpen op bepaalde emotionele momenten:

    STRESS

    Drukte en een leven dat er elke dag in al zijn drukte weer hetzelfde uitziet, kan ervoor zorgen dat eten net een soort climax van de dag wordt. Je grijpt dan naar een zak chips, een pak frieten of een reep chocolade.

    Wat kan je doen?

    In dit geval is het zaak om vooral iets aan de stress en het gebrek aan vernieuwing in je dagdagelijkse leven te doen. Misschien is het tijd voor een nieuwe hobby of, drastischer zelfs, een nieuwe job?

    VERVELING

    Je hebt niks om handen en even geen doel voor ogen. Verveling! Dan is eten iets leuks om te doen, waar je niet bij hoeft na te denken en toch van geniet. Een valkuil voor vele emotionele eters.

    Wat kan je doen?

    Probeer jezelf op een andere manier af te leiden of de verveling tegen te gaan door een ommetje te lopen buiten of even een bezoekje te brengen aan vrienden.

    ONVERWERKTE EMOTIES

    Als je tijdelijk last hebt van heftige emoties omdat er op dat moment in je leven iets veranderde of je iets overkwam, is naar eten grijpen gemakkelijk en vooral: troostend. Maar oplossingen op lange termijn biedt eten niet.

    Wat kan je doen?

    Ga dus op zoek naar de oorzaak van je gevoelens en pak die aan. Desnoods met (professionele) hulp van buitenaf.