26jul

3aug

Wij zijn met verlof vanaf zondag 26 juli

We zijn terug op dinsdag 4 augustus

Openingsuren

Onze openingsuren

 

MAANDAG tot en met VRIJDAG   

8u30-12u00 en 14u00-19u00

ZATERDAG 

8u30 tot 13u30

 

  • Spierontstekingen door het sporten: wat kan je er aan doen?

    Wie vaak en intensief sport, vraagt veel van zijn of haar spieren. Topsporters, maar ook recreatieve sportievelingen, hebben allemaal wel eens te maken met spierontstekingen. Wat doe je ertegen en vooral: hoe vermijd je ze? 

    Spierontstekingen zijn meestal het gevolg van herhaaldelijke overbelasting. Ze komen het vaakst voor in de rug, de dij, de schouders en de kuiten. Sporten is uiteraard gezond, maar ontstekingen, pijn en spierblessures verzorg (of vermijd) je maar beter.

    HOE HERKEN JE EEN SPIERONTSTEKING?

    Als je meerdere van deze symptomen herkent, is de kans groot dat je met een spierontsteking te maken hebt:

    • zwelling
    • roodheid
    • pijn aan de spiergroep
    • warmtegevoel
    • toename van de pijn bij intensieve en herhaaldelijke belasting van de spiergroep

    HOE BEHANDEL JE EEN SPIERONTSTEKING?

    Denk je dat je spier ontstoken is of werd dit bevestigd door een arts? Dan kan je de volgend zaken alvast zelf ondernemen:

    • rusten (even niet sporten dus!)
    • lokaal behandelen met koude (niet rechtstreeks, doe ijs altijd in een handdoek)
    • gaat de pijn niet vanzelf over, raadpleeg dan een arts.

    HOE KAN JE SPIERPIJN EN -ONTSTEKINGEN VOORKOMEN?

    Beter voorkomen dan genezen! Door enkele eenvoudige tips in acht te nemen, verklein je niet alleen de kans op spierpijn na het sporten, maar ook op ernstigere letsels en blessures:

    • Een voorbereide spier is er twee waard! Spierpijn die ontstaat na het sporten kan je voorkomen door een goede opwarming én ‘cooling down’. Tijdens de opwarming warm je letterlijk de spieren op, zodat die soepeler worden voor je écht aan de slag gaat. Heb je al spierpijn? Dan is het niet verstandig om de spieren dan nog te stretchen.

    • Vermijd koude en tocht, spieren hebben het liever warm.
    • Zorg voor sportieve afwisseling. Doe verschillende oefeningen, zodat je niet steeds opnieuw dezelfde spieren en spiergroepen belast.

  • Alles over pollenallergie

    Maart is de pollenmaand en meer mensen hebben dan last van een pollenallergie. Maar waarom heb je er last van? En wat kan je eraan doen? De antwoorden vind je hier.

    De lente komt er bijna aan, de bomen staan weer in bloei en er hangen veel meer pollen in de lucht. Maar welke bomen en planten verspreiden het meeste pollen? In het voorjaar verspreiden de haagbeuk, de berk en des vooral het stuifmeel. Dit zijn de grootste allergieopwekkers onder de bomen en daarom vermijd je ze best zo veel mogelijk. Deze bomen vind je vooral in bossen terug.In de zomer zijn het dan weer andere bomen die allergieën opwekken: zoals alsem, kastanjebomen en grassen. Om op de hoogte te blijven van de gevarenzones kan je elke dag de website Pollennieuws raadplegen.

    Hoe herken je een pollenallergie? (=hooikoorts)

    Je kunt hooikoorts herkennen aan de volgende klachten:

    • loopneus en wat later juist een verstopte neus;
    • niesbuien;
    • kriebelhoest;
    • jeukende, branderige en tranende ogen;
    • gezwollen en rode ogen;
    • branderige keel, keelpijn;
    • hoofdpijn;
    • vermoeidheid.

    Behandeling

    De behandeling van hooikoorts bestaat uit verschillende stappen:

    Saneren: dit betekent het vermijden van allergenen, je komt niet in contact met gras -en/of boompollen die de allergische reactie veroorzaken. Je kan de pollen niet compleet vermijden, omdat ze in de lucht hangen, maar door bepaalde plaatsen te vermijden kan je het wel binnen de perken houden.

    Symptoombestrijding: bij een allergische reactie komt er in het lichaam een stof vrij die histamine wordt genoemd en dit is de belangrijkste veroorzaker van de klachten bij (inhalatie)allergie. De geneesmiddelen die de hooikoortsklachten onderdrukken, zijn symptomatica. Voorbeelden hiervan zijn antihistaminica en corticosteroïden.

    Allergie immunotherapie: door het inzetten van allergie immunotherapie wordt de onderliggende oorzaak van de allergie aangepakt. Door het feit dat er steeds een bepaalde hoeveelheid van de stof waarvoor je allergisch bent (allergeen) wordt toegediend, raakt het immuunsysteem gewend aan deze stof. Na een tijdje zal het immuunsysteem minder of niet meer reageren op het allergeen waarvoor het allergisch is waardoor je minder of geen last meer hebt van je allergieklachten.

    Welke allergiebehandeling het best bij jou past, is afhankelijk van een groot aantal factoren zoals de aard en ernst van je hooikoortsklachten, je gezondheid en bijwerkingen van behandelingen en je eigen voorkeur van bijvoorbeeld de toedieningsvorm.

  • Zonneallergie: Waarom krijgen we het en wat kunnen we zelf doen?

    Eén op de tien Belgen heeft er - in meer of mindere mate - last van: zonneallergie. Oftewel: een overdreven reactie van de huid bij blootstelling aan de zon. Hoe ontstaat een zonneallergie en wat kan je zélf doen? 

    We vinden het allemaal zalig, die eerste zonnestralen op onze huid. Maar het wordt al snel een pak minder leuk als je er rode bobbels van op je gezicht en huid krijgt. Grote kans dat je met een zonneallergie kampt. De meest voorkomende vorm van zonneallergie is PMLE (polymorfe lichteruptie). De allergie begint meestal op jongvolwassen leeftijd en ontstaan één tot vijf dagen na blootstelling aan zonlicht.

    Zo herken je het:

    • Gedurende enkele uren worden de delen van de huid die blootgesteld zijn aan de zon rood. Ook kunnen blaasjes of bultjes ontstaan die jeuken.
    • De huid voelt droog aan en er kunnen schilfertjes ontstaan
    • Opvallend: de delen van het gezicht die in de schaduw zitten (zoals het bovenste deel van de kin) zijn niet aangedaan.

    De groote boosdoener…

    … is UVA-licht. Vooral dat UVA-licht veroorzaakt zonneallergie. Bij zonnebrand bijvoorbeeld is het UVB-licht de grote boosdoener. Daarom bevat zonnebrandcrème voornamelijk bescherming tegen UVB-licht en helpt het vaak niet tegen zonneallergie.

    Hoe wordt zonneallergie verzoorzaakt?

    De meest voorkomende oorzaak is heel eenvoudig: je bent simpelweg gevoel voor zonlicht. Iemand anders heeft dat bij noten, nog iemand anders bij katten. In dat opzicht is het vergelijkbaar met andere allergieën. Bij de meeste mensen beginnen de klachten in het voorjaar en treedt er naarmate de zomer vordert verbetering op, omdat je went aan het licht. Het huidtype kan een rol spelen: mensen met een lichte huid hebben vaker last van zonneallergie dan mensen met een donkere huidskleur of mensen die gemakkelijk bruinen.

    Welke voorzorgsmaatregelen kan je zelf nemen?

    • Blijf uit de zon tussen 11:00 en 15:00
    • Kleding geeft de beste bescherming tegen zonnestralen
    • Achter glas bereikt UVA de huid wél en UVB niet
    • Een vochtige huid is gevoeliger voor zonlicht
    • Wind werkt verkoelend, maar maakt zonnestralen niet minder sterk
    • Sneeuw en zand reflecteren veel zonlicht, gras daarentegen weinig
    • Een zonnebril die aan de zijkant gesloten is, geeft de beste oogbescherming
    • Zonlicht komt ook onder de parasol, met name UVA
    • Zonnebrandmiddel beschermt voornamelijk tegen UVB en weinig tegen UVA
    • De zon heeft een groter effect als je stil ligt, dan als je beweegt
    • Zelfs als het bewolkt is, bereikt veel zonlicht de aarde

  • Te veel eten en brandend maagzuur: dit kan je doen

    Het zijn weer die dagen van het jaar: de kerstboom staat versierd in de woonkamer, de lichtjes branden en... er is véél eten en drank. Onze maag, die dat helemaal niet gewend is om zoveel op enkele dagen tijd te moeten verwerken, kan dan reageren met brandend maagzuur. Vervelend, maar je kan het voorkomen. 

    VERGEET DE GROENTJES NIET

    Het is natuurlijk verleidelijk om de hele tijd kroketjes en lekkere stukken vlees op te scheppen tijdens het kerstdiner. Dat mag natuurlijk voor een keertje, maar let erop dat je ook voldoende groenten opschept, zo is het menu alvast wat gevarieerder en krijg je ook de nodige vezels binnen. Daar hebben je maag en darmen deugd van.

    RUSTIG ETEN EN KAUWEN

    Een goed uitgerust kerstdiner heeft niet veel nodig om een soort van schrokpartij te worden. Alles wat op tafel staat, ziet er immers fantastisch lekker uit. Maar voor je maag is het belangrijk om rustig te eten en het voedsel goed te kauwen. Op je gemak eten dus, er is vast genoeg voor iedereen!

    VERMIJD STRESS

    De eindejaarsperiode is helaas ook vaak een stressvolle periode: het is druk, je wordt op veel plaatsen uitgenodigd en er moeten cadeautjes gekocht worden. Probeer je eindejaarsagenda op voorhand goed te plannen om stress op het moment zelf te vermijden. Durf nee zeggen, ook al klinkt een feestje heel aanlokkelijk. Bouw voldoende rust in.

    NIET OVERDRIJVEN MET ALCOHOL

    Er moet uiteraard getoost worden op het nieuwe jaar. En meestal gebeurt dat enthousiast met de nodige alcohol. Niets verkeerds met een goed glaasje, maar probeer je alcohol binnen de perken te houden of goed af te wisselen met water. Je maag zal je alvast dankbaar zijn!