2nov

11nov

Wij zijn met verlof vanaf maandag 2 november

We zijn terug op donderdag 12 november

Openingsuren

Onze openingsuren

 

MAANDAG tot en met VRIJDAG   

8u30-12u00 en 14u00-19u00

ZATERDAG 

8u30 tot 13u30

 

  • Ook vrouwen blijven niet gespaard van te hoge cholesterol en hartinfarcten

    Niet enkel mannen hebben te kampen met een te hoge cholesterol, ook vrouwen ontsnappen er niet aan. Uit onderzoek is zelfs gebleken dat cholesterol de belangrijkste risicofactor is bij hartinfarcten. Lees zeker verder voor meer informatie.

    Wat is een hartinfarct?

    Meestal krijg je een hartinfarct of hartaanval als je kransslagader verkalkt is. Op de plaats van de verkalking slibt de ader dicht, waardoor er gemakkelijker een bloedklonter kan ontstaan. Als deze de bloed- en zuurstoftoevoer naar het hartspierweefsel afsnijdt, treedt er een hartinfarct op.

    Doorgaans kunnen de symptomen verschillen, maar één van de meest voorkomende symptomen is een pijnlijk of drukkend gevoel in de borst gedurende twintig minuten of langer. Je voelt de pijn vooral in het midden van je borstkas, maar dit kan ook verspreiden naar je linkerarm, je hals, je kin, tanden of tussen je schouderbladen. Vaak voel je je dan ook misselijk en heb je last van 'koud zweet', kortademigheid en een licht gevoel in je hoofd.

    Verschil bij mannen en bij vrouwen

    Fysiek is er geen verschil merkbaar, enkel de gemiddelde leeftijd verschilt zo'n 10 jaar. Mannen hebben op een jongere leeftijd meer kans op een hartinfarct dan vrouwen, namelijk 56 jaar (tussen de 48 en 65 jaar). Bij vrouwen ligt de gemiddelde leeftijd iets hoger, namelijk 65 jaar (tussen de 56 en 72 jaar).

    Wat zijn de risicofactoren?

    Wij sommen de 9 meest voorkomende én vermijdbare risicofactoren voor je op. Opgelet, de volgende factoren zijn verantwoordelijk voor maar liefst 90% van alle hartinfarcten bij mannen en zelfs 94%(!) bij vrouwen.

    1. hoge bloeddruk
    2. roken
    3. diabetes
    4. buikvet
    5. stress
    6. (overvloedig) alcoholverbruik
    7. te weinig groenten en fruit eten
    8. te weinig lichaamsbeweging
    9. te hoog cholesterolgehalte

    Je ziet het, een te hoge cholesterol is zowel bij mannen als bij vrouwen een knelpunt. Want hoe hoger je cholesterol, hoe meer kans op een hartinfarct. Het is daarom noodzakelijk om je cholesterolgehalte grondig in de gaten te houden. Ga daarvoor langs bij je huisarts om je gehalte te controleren. Check eerst even zelf hoeveel risicofactoren er bij jou aanwezig zijn, op basis daarvan kan je inschatten om de hoeveel tijd je op consultatie moet gaan. Heb je twee of meer risicofactoren? Dan is een jaarlijks bezoek aan je arts aangeraden. Als je al een hartaanval achter de rug hebt, is het vanzelfsprekend om regelmatig op consultatie te gaan.

  • Wat zijn de mogelijke oorzaken van pijn bij het plassen?

    Het is een van de meest banale dingen die we als mens doen: plassen. Een paar keer per dag, afhankelijk van hoeveel vocht we opnemen. We denken er amper bij na, tot het pijn doet. Iedereen krijgt wel eens te maken met pijn bij het plassen. Maar wat kan daar de oorzaak van zijn? 

    Pijn of een branderig gevoel tijdens het plassen kan veel verschillende oorzaken hebben. Wij sommen de vaakst voorkomende even op.

    BLAASONTSTEKING

    Een blaasontsteking of cystitis is een van de meest voorkomende oorzaken van pijn bij het plassen. Meestal wordt een blaasontsteking veroorzaakt door E.coli: een microbe die samen met andere darmbacteriën vooral bij vrouwen en vaak na geslachtsgemeenschap in de blaas terecht kunnen komen en een infectie kunnen veroorzaken.

    NIERSTENEN

    Nierstenen zijn kleine calcium kristallen die zich ontwikkelen in de nieren, waar ook de urine zit. Meestal veroorzaken ze weinig of geen problemen, tenzij ze terechtkomen in de urineleider en daar een verstopping veroorzaken. Dat kan zorgen voor een branderig gevoel en zelfs voor heel ernstige pijn.

    CHLAMYDIA (BIJ VROUWEN)

    Een van de vaakst voorkomende soa’s (seksueel overdaagbare aandoeningen) is chlamydia. Soms gaat deze aandoening gepaard met pijn bij het plassen, maar heel vaak ook zijn er helemaal geen symptomen. Nochans kan een chlamydia-infectie blijvende schade aanrichten aan de eileiders en zelfs tot onvruchtbaarheid leiden.

    PROSTAATONTSTEKING

    Mannen die te kampen krijgen met een prostaatontsteking krijgen vaak te maken met pijn of moeilijkheden bij het plassen. Andere symptomen zijn pijn in de lies, het bekken en de genitaliën. Een bacteriële ontsteking kan meestal goed behandeld worden, andere oorzaken zijn soms moeilijker na te gaan.

    VAGINITIS

    Vaginitis, of een ontsteking van de vagina, zorgt vaak voor jeuk, pijn en afscheiding. Er zijn verschillende vormen. Bacteriële vaginose ontstaat door een overmatige groei van de organismen in de vagina. Schimmelinfecties worden meestal veroorzaak door een schimmel die natuurlijk voorkomt. Beiden kunnen zorgen voor pijn of een prikkend gevoel tijdens het plassen.

  • De verschillende mythes rond de menopauze 

    De menopauze is een belangrijke periode in het leven van een vrouw. Tussen de 50 en 60 jaar belanden de meeste vrouwen in de menopauze. Maar welke symptomen horen hierbij? En hoe kan je de onaangename gevolgen verzachten? Wij geven je al de informatie. 

    Vanaf welke leeftijd kan je hier last van hebben?

    Symptomen van de menopauze beginnen meestal tussen 51 en 52 jaar, maar dat kan van persoon tot persoon variëren. Sommige vrouwen zijn al op hun 40 in de menopauze, bij anderen duurt het dan weer iets langer en is het pas als ze achteraan de 50 zijn. Vanaf dat moment blijven de maandstonden definitief uit en stoppen de eileiders met het produceren van geslachtshormonen die normaal de vrouwelijke voortplantingscyclus stimuleren. Je bent officieel in de menopauze als je een jaar geen maandstonden hebt gehad.

    Wat zijn de (mogelijke) symptomen?

    • prikkelbaarheid
    • daling van het libido
    • vage, verspreide pijn over heel het lichaam
    • vaginale droogte
    • slaapproblemen
    • vermoeidheid
    • neerslachtigheid
    • seksuele problemen
    • opvliegers en extra zweten 's nachts
    • ...

    Let op: welke symptomen je precies krijgt, kan je niet voorspellen. Wie weet heb je geen last van je menopauze of is de intensiteit bij jou lager. Elk vrouwenlichaam is anders en de symptomen kunnen dus verschillend zijn en minder of juist meer intensief.

    Hoe kan je de symptomen verzachten?

    Hoe ga je om met prikkelbaarheid en de onaangename gevolgen van de menopauze? Deze tips helpen je zeker:

    • Een goede leefhygiëne is essentieel
    • Gezonde voeding die op regelmatige tijdstippen wordt gegeten is ook belangrijk. Minder vet en meer fruit en groenten eten, niet roken, minder alcohol drinken ...
    • Probeer genoeg te bewegen
    • Zoek een leuke hobby om je bezig te houden, herontdek misschien een passie van vroeger waar je elke dag een paar uur zoet mee bent
    • Zonder jezelf niet af als je je niet zo goed voelt. Een beetje me-time is zeker oké, maar sociaal contact is even belangrijk.
    • Bij eventuele seksuele problemen kan glijmiddel helpen. Zo duurt het voorspel en het vrijen zelf langer.

    Welke mythes zijn er rond de menopauze?

    Dat je lichaam verandert tijdens de menopauze is geen geheim, maar dat vrouwen fel verdikken in de menopauze is een fabeltje. Meestal is de gewichtstoename al bezig voor de menopauze begint en die is heel geleidelijk. Maar het is pas tijdens de drastische hormonale veranderingen dat vrouwen het ten volle gaan beseffen. Door de onaangename symptomen die hand in hand gaan met de menopauze, is het helemaal normaal dat vrouwen compensatie zoeken in voedsel. Wat wél gebeurt tijdens deze hormonale veranderingen is je figuur dat verandert. Terwijl de cellen zich vroeger eerder ophoopten in de benen, de dijen en de billen, hopen ze zich nu vooral op in de buikzone. Dus vrouwen verdikken in de buikzone maar verliezen gewicht rond de dijen.

    Krijgen vrouwen een snor tijdens de menopauze? Ja, de groei van je hoofdhaar vermindert maar neemt toe in de typische mannelijke zones, namelijk de bovenlip en de wangen.

    In de menopauze neemt je libido niet toe, integendeel het vermindert geleidelijk.Het is een van de lichamelijke gevolgen en de verklaring ligt bij diverse lichamelijke en psychologische facturen. Maar je hoeft je geen zorgen te maken, want de meeste vrouwen in de menopauze blijven seksueel actief.

    Wat wel waar is, is dat de kans op hart- en vaatziekten toeneemt tijdens de menopauze. Normaal gezien beschermen de vrouwelijke hormonen je tegen cardiovasculaire aandoeningen. Maar aangezien je lichaam in deze periode geen hormonen meer aanmaakt, loop je meer risico op hart- en vaatziekten.

    Ten slotte, stijgt je cholesterolgehalte tijdens de menopauze. De grote hormonale schommelingen van deze transitie zorgen uiteindelijk voor een stijging van het cholesterolgehalte. Het is dus slim om je cholesterol te laten controleren bij een arts, zeker in deze periode van je leven.

    Zit je nog met vragen? Raadpleeg dan je arts om de menopauze te bespreken en je eventuele vragen te beantwoorden.

  • 5 tips voor een gezonde en lekkere brooddoos

    Niet alleen is een gezonde brooddoos van belang voor de gezondheid van je kind, het zorgt er ook voor dat je zoon of dochter zoveel mogelijk uit de tijd op school haalt. Gezonde voeding zorgt er immers voor dat je kind zich beter kan concentreren en met alle lessen actief mee kan doen. 

    Combineer zoet en hartig

    Er zijn een aantal hele simpele manieren om de brooddoos gezonder te maken. Allereerst is het van belang om te kiezen voor volkoren brood. Dit brood is meestal donker, maar het hoeft niet. Er zijn ook soorten brood die relatief laag in vezels zijn maar er toch heel donker uitzien, omdat ze geverfd worden. Let dus goed op het etiket.

    Beleg de ene helft van het brood met zoet en de andere helft met hartig beleg. Denk bijvoorbeeld aan fruit (aardbei, banaan), honing of confituur voor een lekkere zoete boterham. Goede hartige opties zijn rosbief, rookvlees, hummus, kipfilet of kalkoenham. Laat de chocopasta liever staan, deze bevat veel suiker en weinig voedingswaarde.

    Gesneden groente

    Veel kinderen vinden een beetje hapklare groente op zijn tijd helemaal niet verkeerd. Denk bijvoorbeeld aan gesneden komkommer, snoeptomaatjes, rauwe wortel of paprika. Het is wel van belang dat de groente op maat gesneden is, zodat de drempel om de groente te eten relatief klein is.

    Afwisseling

    Een gouden regel is: afwisseling doet eten. Dat betekent niet dat u uw zoon of dochter elke dag iets anders mee hoeft te geven. U kunt er ook voor kiezen om de boterham in een andere vorm te snijden, zoals een ster of een driehoek. In een creatieve bui? Dan kunt er ook nog ‘friet’ van snijden of met een omgekeerd klas rondjes uit het brood halen. Dit werkt niet bij alle kinderen, maar de afwisseling maakt het voor veel kinderen wel interessant.

    Betrek het kind

    Vraag het kind van te voren wat hij of zij wil eten. Maar doe het zo: liever ham of kaas? Appel of kiwi? Anders kiest het kind steevast voor iets zoets en ongezonds. Mocht uw zoon of dochter moeilijk doen over het eten, spreek dan met ze af dat ze een keer in de week iets ongezonds op brood mee naar school mogen nemen. Bijvoorbeeld op woensdag of op vrijdag.

    Drank

    Geef je kind het liefst water of melk mee naar school. Veel scholen hebben frisdrank in de ban gedaan, en het is maar beter om het kind van jongs af aan te leren dat frisdrank een uitzondering is, en niet de norm.